Met AI de grootste uitdaging van zorgorganisaties aanpakken?

De grootste uitdaging van de zorg? Het blijven leveren van dezelfde of zelfs betere kwaliteit, ondanks de steeds grotere personeelstekorten.. De komende jaren wordt de werkdruk alleen groter. Kan artificiële intelligentie voor de zorg verlichting bieden? Wat zijn dan juist de taken die AI voor uw zorgorganisatie kan overnemen? Wegwijs met Wouter somt op hoe u met AI een groot verschil maakt voor medewerkers, patiënten en cliënten.
1. Virtuele collega die helpt diagnosticeren
Een juiste diagnose stellen: dat vraagt tijd en veel informatie. Dokters en andere zorgverleners nemen niet enkel de huidige symptomen mee in hun diagnose, maar kijken ook naar bijkomende informatie zoals de medische geschiedenis en eerdere behandelingen. Met steeds minder tijd per patiënt bestaat het risico dat er fouten worden gemaakt en cruciale inzichten worden gemist.
AI blinkt uit in het snel en betrouwbaar verwerken van een grote hoeveelheid gegevens. Met voorspellende modellen en realtime gegevensverwerking maakt de Wegwijs met Wouter oplossing het mogelijk om AI toepassingen te gebruiken ter ondersteuning van snelle en betrouwbare diagnoses. Met meer info en ondersteuning krijgt een medisch team bijgevolg meer inzicht. Zo kunnen patiënten en cliënten rekenen op meer doordachte behandelingsbeslissingen en dus betere zorg.
2. Persoonlijke behandelingen op maat van mensen
Elke cliënt, patiënt en zorgvraag is uniek. Maar door de hoge werkdruk is de behandeling niet altijd op maat van de unieke zorgvraag opgemaakt. Wouter biedt verlichting voor zowel zorgmedewerkers als cliënten en patiënten. Van genetische informatie tot levensstijl: AI brengt alle relevante informatie samen in een gedragen plan van aanpak. Volledig afgestemd op de zorgvraag én de wensen van de patiënt of cliënt. “
De levenskwaliteit van cliënten verhogen in zorginstellingen? Patiënten helpen met een persoonlijke herstelplan? Een AI-assistent zoals Wegwijs met Wouter brengt uiteenlopende informatie samen in één sterke, doordachte oplossing. Een grote tijdsbesparing voor uw zorgpersoneel dat niet meer vanaf nul moet sleutelen aan een oplossing op maat.
3. Afspraken beter plannen met AI-gedreven chatbots
Praten met een chatbot was in het verleden vaak een frustrerende opgave. Met heel wat miscommunicatie, slechte doorverbinding en verwarde patiënten en cliënten als gevolg. Een chatbot die gebruikmaakt van AI, kan veel meer dan oudere chatbots. Dankzij de natuurlijke taalverwerking begrijpt de chatbot beter wat de vraag precies is.
Door de integratie met zorginformatiesystemen kan het systeem vervolgens het beste plan van aanpak opstellen: of dit nu een afspraak is of verdere opvolging door een specialist.
AI kan meer dan alleen het plannen van enkele afpraken. Via automatisering geeft u vorm aan een systeem op maat van uw zorgorganisatie. Denk aan automatische opvolging na afspraken en herinneringen. In de huidige situatie verliezen uw zorgmedewerkers veel tijd door het inplannen van afspraken. Met onze AI-oplossing wordt die werkdruk voor uw zorgpersoneel vakkundig verlicht. Zo maken zij tijd vrij voor hun kerntaak: het bieden van de beste zorg.
Ziektes of complicaties vroegtijdig opsporen kan levens redden.
4. Preventieve zorg mogelijk maken
Het slim voorspellen van mogelijke aandoeningen, ziektes of complicaties bij een patiënt of cliënt? Voor veel zorgverleners klinkt dat met de hoge werkdruk momenteel als toekomstmuziek. Met AI is het vandaag al mogelijk. Door grote hoeveelheden medische gegevens samen te brengen, kunnen risicofactoren en vroege signalen van ziektes tijdig in kaart worden gebracht en opgespoord.
Ziektes of complicaties vroegtijdig opsporen kan levens redden. AI heeft de mogelijkheid om, volledig zelfstandig en zonder tussen-komst van een van uw zorgmedewerkers, risico’s op te sporen. Zo biedt u betere zorg aan die verder gaat en langer uw patiënt gezond houdt.
De uitdagingen van de zorg gaan in de toekomst niet kleiner worden, integendeel. Experts voorspellen dat zorgorganisaties in 2034 gaan kampen met een tekort van maar liefst 265.000 zorgmedewerkers. Dat betekent dat zorgorganisaties vandaag al moeten nadenken over een oplossing.
Wegwijs met Wouter is een virtuele collega die met AI de werkdruk van uw team verlicht.
Dankzij de veilige en betrouwbare netwerkoplossingen van HPE Aruba Networking functioneert Wouter snel, slim en stabiel binnen uw zorgorganisatie. Klaar om met deze toekomstbestendige medewerker meer te doen met uw zorgorganisatie?
Ga in gesprek met onze experts
Bent u benieuwd hoe uw zorginstelling efficiënter en veiliger zorg verleent met IT op maat? Plan vrijblijvend een gesprek in met onze experts. Ontdek wat zij voor u kunnen betekenen.
Gericht op de zorg
Wegwijs met Wouter is een initiatief van Deltics en HPE, speciaal ontwikkeld voor de zorgsector. Van netwerk tot infrastructuur, van back-up tot AI: Wouter helpt u kiezen, beheren en vooruitkijken.
